Blog

16 Luty 2016

Jak zoptymalizować wysyłkę wiadomości w CONREGO

Wysyłka wiadomości e-mail jest nieodłącznym elementem każdego, nawet najprostszego systemu rejestracji. Jak poradzić sobie z przygotowaniem wiadomości, tak aby nie trafiały one do SPAMU?


Negatywna weryfikacja przez filtry antyspamowe to bolączka administratorów systemu. Podczas pracy wielokrotnie otrzymujemy sygnały, że e-maile wysyłane do uczestników do nich „nie dochodzą”. W rzeczywistości wygląda to nieco inaczej. Wiadomości docierają, lecz automatycznie trafiają do folderu ze spamem. W takiej sytuacji ponowna wysyłka maili z panelu administracyjnego nie zda się na zbyt wiele. Od razu nasuwa się pytanie – jak sobie z tym poradzić?

Już na etapie wdrażania systemu warto zająć się sprawdzeniem wyniku naszych formatek e-mail. Polecam do tego celu serwis https://www.mail-tester.com/. Ocenia on nasze wiadomości w skali od 1 do 10. Nawet dziesiątka nie gwarantuje jednak, że wszystkie wiadomości trafią do adresata. Filtry antyspamowe można dowolnie konfigurować na każdej skrzynce pocztowej – na to, niestety, nie mamy już wpływu.

W celu przetestowania wiadomości wysyłamy ją na adres wygenerowany przez stronę. Już po chwili strona ukazuje nam wynik:

Testowanie wiadomości


Wynik standardowego maila z potwierdzeniem rejestracji to 7.9/10 – optymalne minimum. Przy tworzeniu nowej wiadomości należy zwrócić uwagę na kilka niezwykle istotnych kwestii.

  • Unikaj krótkich tematów i nagłówków wiadomości, ponieważ niechcący możesz użyć sformułowania, które pozostawione bez dodatkowej treści zostanie skategoryzowane jako spam.
  • Nie umieszczaj zbyt wielu obrazków. Pamiętaj, że filtry liczą proporcję tekstu do kodu html i obrazków. Im więcej tekstu, tym lepiej.
  • Pamiętaj o atrybutach alt! Każdy obrazek zamieszczony w mailu powinien posiadać atrybut alt, czyli opis. Wiele programów pocztowych ze względów bezpieczeństwa domyślnie nie ładuje zdjęć. Atrybut alt to tekst, który widzimy zamiast zdjęcia.


    Testowanie wiadomości

  • Wszelkie odnośniki i zdjęcia powinny być dostępne. Należy zwrócić uwagę na to, czy strona do której linkujemy jest dostępna. Wliczają się w to literówki w linkach.
  • Zwróć uwagę na konfigurację domeny. Upewnij się, że ma prawo (domena wskazuje na ten serwer) wysyłać wiadomości z tej domeny. Często zdarza się tak, że posiadamy wydelegowaną tylko subdomenę, np. rejestracja.domain.pl, a wiadomości chcemy wysyłać z domeny rejestracja@domain.pl, która jest przekierowana na inny adres IP. Może nas to kosztować kilka ujemnych punktów.
  • Czarne listy. Często na tańszych hostingach dzielimy adres IP z innymi użytkownikami. Wyobraźmy sobie sytuację, w której ktoś zaczyna wysyłać spam z tego samego adresu IP i jego domena trafia na czarną listę. Z pozoru to zdarzenie jest dla nas niegroźne, ponieważ e-maile wysyłamy z innej domeny: rejestracja@domain.pl. W rzeczywistości sprawa nie wygląda tak dobrze. Domena spamera wskazuje na konkretny adres IP, który jest również naszym adresem IP, dlatego nasze wiadomości także będą traktowane jako potencjalny SPAM.

Do testowania i oceniania wiadomości bez wątpienia potrzebne są cierpliwość i sumienność. Przed każdą nową wysyłką wiadomości przechodzimy wszystkie kroki od początku. Procentuje to w trakcie samej rejestracji uczestników. Minimalizujemy problemy z otrzymywaniem faktur VAT i ewentualnych wejściówek na wydarzenie, które to niedogodności będą nas prześladować, jeśli miniemy ten ważny etap wdrażania systemu.

Krzysztof Jagoda

Bądź na bieżąco z nowościami i subskrybuj newsletter CONREGO

Oświadczam, że zapoznałem się z treścią i akceptuję regulamin korzystania z usług newslettera internetowego na stronie conrego.com.pl
Ta strona używa cookies celem gromadzenia danych o użytkownikach w celach marketingowych i obsługi procesów związanych z realizacją zamówień. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję